Kupa złomu: Na ratunek magnetofonom

Właśnie wróciliśmy z piwnicy z naszym ośmio bitowym cudem pod pachą. Podłączyliśmy kable z należytym pietyzmem. Pstryk w power - tak jest - włączył się. Euforia narasta po tym jak na ekranie telewizora ukazuje się znak zachęty BASICA. Kaseta już siedzi w magnetofonie i czeka w gotowości na to, aby zabrać nas do dziecięcej krainy radości. Jeszcze tylko przewinąć, zresetować licznik i dalej. Wczytujemy Jet Set Willy czy innego Boulder Dasha. Nie odzywamy się, przecież pamiętamy z dzieciństwa, że mogłoby to zaburzyć odczyt. Pomimo ustawienia głowicy i zachowaniu wszelkich środków ostrożności naszym oczom ukazuje się LOAD ERROR.
Powyższy scenariusz zapewne przytrafił się każdemu z nas. Po lekturze jubileuszowego numeru Bajtka dochodzę do wniosku, że często przeoczamy najprostsze rozwiązania (co często idzie w parze z najtańsze). Karty rozszerzeń, emulatory napędów, interfejsy, sraty taty, cuda na kiju za grube pieniądze. Opiszę wam prawdopodobnie najtańsze, a przy okazji bardzo dobre rozwiązanie problemu wczytywania z kaset. Poniżej opisane instrukcje działają z komputerami C64, AMSTRAD oraz ZX SPECTRUM.

Co będzie nam potrzebne:
  • Adapter kaseta - jack (dostępny m.in. na allegro)
  • Urządzenie zdolne odtwarzać pliki .mp3 z wejściem słuchawkowym jack (komputer PC, telefon komórkowy, przenośny odtwarzacz mp3, wybierzcie coś odpowiedniego dla siebie)
  • WinTZX
  • Garść gier w formacie obrazów kaset (m.in. *.tzx, *.tap, *.cdt, *.prg, *.p00) 
Obrazy gier (romy) możemy ściągnąć z serwisu poświęconego emulacji: emuparadise .

Cały proces sprowadza się do skonwertowania obrazów gier z formatu, który czytają emulatory na format dźwiękowy (.wav albo .mp3). Następnie pliki dźwiękowe odtwarzamy za pomocą odtwarzacza mp3 do którego podłączamy kasetę-adapter za pomocą jacka. Samą kasetę umieszczamy w magnetofonie naszego komputera i wciskamy PLAY.


Do konwersji romów posłuży nam program WinTZX. Z powodzeniem wypluwa on plik muzyczny w formacie .mp3 oraz .wav. Program pomimo nietypowego wyglądu jest prosty w obsłudze. Zaznaczamy opcję MP3 OUTPUT, wciskamy pierwszą ikonę od lewej i wskazujemy na plik z grą. W rezultacie otrzymamy plik z rozszerzeniem .mp3 w lokacji w której znajduje się rom.

Reszta procesu jest banalna. Umieszczamy nasz adapter w szufladzie magnetofonu i ostrożnie zamykamy (musimy tak umieścić kabel, aby szuflada się zamknęła). Kabel Jack podłączamy do odtwarzacza mp3. Przygotowujemy nasz odtwarzacz, aby wyświetlał nam listę gier skonwertowanych z romów. Wprowadzamy komendę odczytu taśmy (<-L dla C64) po czym wciskamy PLAY na magnetofonie. Odnajdujemy w odtwarzaczu mp3 upragniony tytuł i klikamy PLAY (tym razem w odtwarzaczu). Miłej zabawy.



Ratunku, nie działa!
Sam z powodzeniem uruchomiłem w ten sposób dziesiątki gier na C64 oraz CPC464. Jeśli u was ona nie zadziałała, widzę kilka możliwych powodów:
  • Nieustawiona głowica - nie będę tłumaczył teorii bo każdy wie o co chodzi. Głowica musi być dobrze ustawiona. Dokonuje się tego manipulując śrubką w magnetofonie. Niektórzy nastawiają na słuch, inni używają programów pomocniczych. Niezależnie od metody, głowica musi być poprawnie ustawiona.
  • Głośność - pobaw się ustawieniem głośności w odtwarzaczu mp3. Z doświadczenia wiem, że lepiej grać za głośno, niż za cicho. 
  • Konwersja mp3 - wprawdzie program WinTZX dokonuje konwersji na format .mp3 w taki sposób, aby nie obcinać znaczących częstotliwości, jednak bywa różnie. Spróbuj skonwertować rom do formatu .wav (opcja OUTPUT TO WAV w WinTZX) i sprawdź czy to pomoże.
  • Uszkodzony magnetofon - jeśli powyższe rady nie pomagają, być może magnetofon jest uszkodzony. Aby to ustalić pomocny może być program do ustawiania głowicy. Jeśli takiego nie mamy, możemy spróbować napisać krótki program w BASIC, zapisać go na taśmie (potrzebujemy kasetę) i po ponownym włączeniu komputera spróbować go odczytać. Niestety na uszkodzony magnetofon, najlepiej pomaga drugi sprawny, bądź kolega elektronik.
Next PostNowszy post Previous PostStarszy post Strona główna

0 comments:

Prześlij komentarz